GEEN VREDE, MAAR EEN ZWAARD (Erik Buys)

GEEN VREDE, MAAR EEN ZWAARD – Een christelijke provocatie in tijden van Facebook, IS en vluchtelingenstromen is onder andere te bestellen bij uitgeverij Averbode – klik hier. Geïnteresseerden kunnen hieronder meer informatie vinden.

De wereldgeschiedenis is meer dan eens getekend door utopieën van vrede die telkens tragisch ontaarden in dystopieën van geweld. Jezus’ woord in Matteüs 10,34 komt voor christenen dan ook bevreemdend over: “Ik ben geen vrede komen brengen, maar een zwaard.” De vraag is wat bedoeld wordt met dat zwaard.

geen vrede, maar een zwaard (front cover) - Erik Buys

geen vrede, maar een zwaard (back cover) - Erik Buys

In dit boek overweegt Erik Buys waartoe Jezus van Nazareth, zoals hij wordt voorgesteld en verder bediscussieerd in de canon van het Nieuwe Testament, inspireert en uitdaagt met betrekking tot al te menselijke dromen van vrede, voorspoed en harmonie. Het eerste deel neemt de vorm aan van een christologisch essay vanuit de zoektocht naar het voorbeeld dat Jezus wil stellen. In een tweede deel worden de ‘christologische principes’ toegepast op actuele situaties.

Op zaterdag 4 november, van 11 tot 12 uur, wordt het boek voorgesteld op de Antwerpse boekenbeurs in de vorm van een panelgesprek met Mark Janssens (presentator bij Klara), Nikolaas Sintobin s.j. (internetpastor), Filip Noël o.praem. (redacteur bij uitgeverij Averbode), Alexander Van de Sijpe en Karel Brackeniers (oud-leerlingen van het Sint-Jozefscollege, Aalst).

 

Prof. dr. Wolfgang Palaver, Institut für Systematische Theologie, Universität Innsbruck:

Wie vandaag geconfronteerd wordt met de uitdagingen van sociale media, populisme, terrorisme of de vluchtelingencrisis, krijgt in dit boek een diepgaand perspectief, geworteld in de evangeliën en gebaseerd op de antropologie van René Girard.

Prof. George Dunn, University of Indianapolis, USA & Zhejiang University, China:

De manier waarop Erik Buys het evangelie begrijpt, is grondig geïnformeerd door zijn verkenning van René Girards mimetische theorie, die hij kent als zijn broekzak. Hij slaagt erin om met een veelheid aan goed gekozen voorbeelden de betekenis van het evangelie te belichten met behulp van Girards inzichten. Daarnaast heeft hij een uitzonderlijk scherp oog voor de complexe dynamieken van verlangen en ressentiment, die vormgeven aan actuele gebeurtenissen. Hij geeft een intrigerend christelijk antwoord op de crisissen van onze tijd.

Interview door Adam Ericksen van The Raven Foundation:

Here are a few topics we discussed:

The logic and the scandal of Jesus are both provocative.

If you call yourself a “Christian nation” but you exclude refugees, then you aren’t a Christian nation.

You have more in common with your enemy than you think.

Narcissism. Like, was Jesus a narcissist?

The Gerasene Demoniac and our need for common enemies.

How, in the 19th century, Nietzsche explained the motivation of ISIS warriors. Whoa … Nietzsche was brilliant.

The real miracle of Jesus is not that he can manipulate nature and natural forces. The real miracle is that he is concerned about people who do not belong to the group. All any of us want is to belong. Well, with Jesus, you have a place at the table. You belong. But so does your enemy … That could be awkward … So, where are you going to sit?

Hope you enjoy this provocative conversation!

Inhoudsopgave (pdf)

geen vrede, maar een zwaard (inhoudsopgave eerste deel)geen vrede, maar een zwaard (inhoudsopgave tweede deel)

Peace I leave with you

2 comments

  1. Johannes · January 4

    Beste Erik
    Ik heb me onlangs Geen Vrede, Maar Een Zwaard aangeschaft en vind het tot dusver een zeer interessant boek. Het boek is nog niet helemaal uitgelezen, maar een prangende vraag achtervolgt mij al enkele dagen – nou heb ik enkele passages uit de Bijbel gelezen, maar terwijl ik de eerste stukken van uw boek doornam, werd ik herinnerd aan een bepaalde passage die ik ooit las, nl. Ezekiel 47. Door uw boek heb ik aan dit fragment een andere betekenis gegeven. Nou mag deze vraag wel ietwat uit het niets klinken, ik zit er al een hele tijd mee in het hoofd. Na deze (best wel intrigerende) site te ontdekken, waag ik een kans en probeer ik toch deze ietwat vreemde vraag te stellen:

    Met uw boek in het achterhoofd, welke betekenis kunt u aan dit fragment geven?

    Alvast bedankt,
    Johannes

    Like

    • erik buys · January 4

      Beste Johannes,

      Eerst en vooral bedankt voor je reflecterende lectuur van mijn boek.

      Wat jouw vraag betreft, zou ik graag verwijzen naar een commentaar van Gil Bailie op het tweede hoofdstuk van het evangelie volgens Johannes. Je vindt meer context voor die commentaar via deze link: http://girardianlectionary.net/learn/bailie-on-john-2/ .
      Speciale aandacht zou ik vragen voor punt h:

      The image of rising water.

      The Bible is an anthropological encyclopedia. The story it tells is that of we humans trying to awaken from primitive religion and to come to know the God of Love. But it tells us the whole thing. We see the journey we have been on, slowly extricating ourselves from primitive religion, one step forward and two steps back, often times. We get the voice of the victim in Psalm 69.
      But in Ezekiel 47 we get something else: we get the temple functioning from the point of view from those who are its religious and social beneficiaries.
      Reads from Ez 47:1-12, of the river from the temple getting deeper and deeper, climaxing with: “On the banks, on both sides of the river, there will grow all kinds of trees for food. Their leaves will not wither nor their fruit fail, but they will bear fresh fruit every month, because the water for them flows from the sanctuary. Their fruit will be for food, and their leaves for healing.”
      We know that what flowed out from the sanctuary was blood. But here we have it in terms of its social benefits. It bestowed social harmony and made possible a kind of peace. If we don’t understand this, then we don’t understand the boldness of the challenge to it.
      Ezekiel 47 sees that rising water from the point of view of what it does for the community, and the psalmist sees it from the point of view of its victim. What makes the Bible great is that it presents both.

      Hopelijk is dit een goed aanknopingspunt.

      Met vriendelijke groeten,
      Erik

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s